Met stray over het zuider eiland deel 4!!! Doubtful south and Invercagill

14 januari 2016 - Taupo, Nieuw-Zeeland

En het volgende verhaal al weer. Ik loop een beetje achter dus dat word lezen.

Dus opweg naar Queenstown. Dit was maar 3 uurtjes rijden. Onderweg nog een stop gemaakt bij een fruit en groente winkeltje. Hier kon je ook heel erg lekker en ijs halen wat echt tipisch NZ is. Vers fruit en dan hokeypokey ijs. Mixen en smullen maar. Toen we bijna bij Queenstown waren zijn we eerst naar de beroemde Bungyjump plek gerenden omdat meer dan de helft wou bundgyjumpen dus die hebben we daar gedropt en zijn met de rest naar het centrum gereden om alvast in te checken in het hostel. Die avond hebben we nog gezamelijk gegeten en een drankje gedaan. Ik zou de volgende dag weer vertrekken naar Te Anau. De rit ernaar toe was prachtig. Tussen de hevels waar zelfs nog sneeuw op de toppen lag. Verder was het landschap vooral bedekt met schapen en rotsblokken. Er waren weinig bomen. Toen we in Te Anau aankwamen heb ik afscheid genomen van de bus en ben ik naar mijn hostel gelopen. Te Anau is een heel gezellig klein stadje met veel soveniers winkeltjes. De volgende dag heb ik gewoon lekker genoten aan het water en een prachtige zonsondergan gezien.

Dinsdag 10 November ging ik een cruis maken in Doubtfull South. Eerst met de bus van 9 uur naar Manapouri ongeveer 1 uurtje. Dan met de boot Lake Manapouri naar de overkant. We zaten nu al echt een beetje in de middle of nowere. Wat je dan ook niet verwacht is dat er een power station is. Hierna moesten we nog even op de Bus wachten die ons naar de andere kant van Wilmot pass naar de Navigater, het schip waar we mee gingen varen bracht. Op het schip aangekomen hebben we eerst veiligheidsinstructies gekregen en daarna werd ons een kamer toegewezen. Ondertussen waren we al tussen het prachtig fjordenland aan het varen. We hadden super veel geluk met het weer. Lekker zonnetje, wel veel wind dus moest je oppassen dat we niet van de boot geblazen werden. Nadat we de spullen in de kamer gelegd hebben was er koffie en thee met muffins. Dit heerlijk op het dek opgedronken. Wat was het hier super mooi. De kapitein en een vrouw van DOC legde ondertussen van alles uit over het fjordenland. Waar we waren, welke dieren we tegen zouden kunnen komen of horen. Heel informatief. Na een tijdje zijn we een zijarm ingevaren en mochten we kajaken of met een moterbootje de omgeving verkennen. Ik had voor de kajak gekozen. Gopro mee om mooie beelden te maken en gaan. Dit was super mooi. We konden heel dicht langs de kant komen. Het was zo mooi en zo stil ook. Stil in de zin van geen verkeer of ander motorische geluiden. De natuur daar in tegen ging helemaal los. Je kon heel veel vogels horen, het water dat tegen de kajak aanklotst. Super rustgevend. Na 1 uur door het fjordenland gevaren te hebben moesten we weer terug naar de boot. Als je nog zin had mocht je ook zwemmen!!!!!! Als echte hollander heb ik dat natuurlijk wel gedaan. Het water was maar 11 graden, maar dat viel best nog wel mee. Het leuke was dat we van de boot af mochten springen. Ook hier weer de Gopro mee genomen. Dit was lekker vervrissen en super gaaf om te doen. Dit deden ik samen met nog 4 ander jongens. Ik was de enige damen en ik sprong niet 1 keer maar 2 keer. Ik kan teminste zeggen dat ik in Doubtfull south heb gezwommen. En dat zijn er niet veel. Hierna lekker een snelle maar warme douche genomen want we waren opweg naar het beging van Doubtfull south. Dit was helemaal naar de Tasmansea. Toen we hier aankwamen konden we goed merken dat we bij de zee kwamen. De boot ging op en neer en je moest je goed vasthouden. Op deze plek werden leeft de furseal colonie. En inderdaat ze lagen lekker op de rotsen te luieren. De jonkies waren aan het spelen met elkaar. Volgends bij deden ze tikkertje want ze achtervolgden elkaar en spongen daar ook bij uit het water. Ook zagen we nog pinguins en wat super spectaculair was slecht weer. We zagen de regenwolk steeds dichterbij komen. Ook begon het nog harde te waaien. En uiteindelijk werden ook wij nat van de regen. Na een 30 te hebben rondgedobbert bij de seals en de pinguins zijn we omgekeerd en Doubtfull south weer ingevaren. Ondertussen had ik kennis gemaakt met een nederlands koppel en hebben we een kaartgame gedaan. Toen we weer op rustig water waren werd het eten geserveert. We kregen nog gezelschap van een ouder Austaliës echtpaar die op hun huwelijks reis waren. Het was een 3 gangen menu met als voorgerecht soep, Tomaten soep of zoete aardappel. Ik had voor de zoete aardappel soep gekozen. Super lekker. Daarna was het hoofdgerecht een buffet. Er waren verschillende soorten vlees, gestoofde groenten, gefrituurde aardappels, salades. Allemaal super lekker. Toen we bij het dessert aangekomen waren mochten degene die het aangedrurft hadden om te zwemmen als eerste naar voren komen. Wat een gelukje. Ook nu was er vanalles om uit te kiezen. Hierna was er nog een presentatie over het onstaan van fjordenland en de ontwikkeling door de jaren heen. Super interessant. Het regende ondertussen nog steeds dus een mooie sterren hemel zat er niet in. Dan maar gaan slapen. De volgende ochtend scheen het zonnetje weer. Omdat het de hele nacht geregend had maakte dit het landschap nog mooier met heel heel veel watervalletjes. Super leuk. Om 8 uur werd het ontbeit geserveerd en ondertussen gingen we weer opweg naar het beging punt van onze reis. Toen we halve wege waren zijn alle motoren stilgezet en moest iedereen super stil zijn. Waarom zou je denken. Nou dan konden we alles horen. Verschillende soorten vogels een waterval op de achtergrond. Super mooi echt een super relaxt gevoel, je zou zo in slaap kunnen vallen. Na 15 min gingen we weer verder en al snel waren we weer aan wal. Afscheid genomen van de crew en nog een sovenier gekocht. Gingen we weer de lange tocht tegemoet naar de bewoonde wereld helaas. Ik had nog wel veeeel langer willen blijven.

Weer in Te Anau aangekomen mijn spullen weer bij elkaar verzamelt en een kamer toegewezen gekregen. Direct Stray gebeld om met de bus van de volgende dag mee te kunnen. Ik werd op de wachtlijst gezet en helaas kon ik niet mee. Nou dan maar die dag daarna. Ik zou Milfort south dan wel overslaan, maar ik had al een super tijd gehad in Doubtfull south dus dat was niet een te grote teleurstelling. Dus met de bus naar Invercagill. Hier zijn we haar het aller zuiderlijkste puntje gereden van het zuider eiland. Dit was wel een raar moment. Je kon nog zuiderlijker waar dan moest je naar stuward island, dit wou ik wel heel graag maar mijn poremonee stond dat niet toe. Wel zijn we nog naar een strand geweest met een super oude vuurtoren en walrussen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat zijn die beesten groot niet normaal. Dit was ook wel echt super vet. Na een uur zijn we de reizigers die van stuwart island kwamen opgehaald en zijn we vertrokken naar Queenstown. Hier kwamen we om 9 uur aan. Onderweg reden we door een prachtig landschap met veel schapen en herten want er zijn ook heel veel herten farms. Ook kregen we een super mooie zonsondergang voorgeschotelt. In het hostel weer ingecheck en ik werd weer herenigt met mijn computer die ik was vergeten zooo stom van mij, maar gelukkig heeft een medewerker heb gevonden en ik de kluis ter bewaring gelegd tot ik terug zou komen. Ik zou 2 dagen in Queenstown verblijven en dan weer verter trekken. In die 2 dagen heb ik vooral rondgelopen in het centrum wat behoorlijk druk is. Maar wel super mooi aan het water. Toevallig liep in in mijn laatste dag langs een uitzendbureau voor backpackers met heel veel korting op activiteiten in Australia. Past boem dat moet ik hebben. Direct naar binnen en uitleg gevraagt. Een super aardige jonge man heeft mij alles uitgelegd en 3 activiteiten aangeboden plus nog een keer 100 dollar korting :). Zeer aantrekkelijk, dus ik weer terug naar het hostel en met mams gepraat. Uiteindelijk mocht ik het geld lenen en ben ik weer terug gelopen en alles vastgelegd. Zo snel kan het gaan. Ik heb mijn 3 grote activiteiten voor Australia dus al geboekt. Dat belooft een super toffen maand te worden, dat weet ik nu al.

Hierme sluit ik de blog nu af en het laatste deel van mijn reis met Stray lezen jullie waarschijnlijk volgende week al weer.

1. Pa:
    14 januari 2016
    eindspurt van de reis en reisverhalen. ben wel benieuwd naar de filmpjes.
  2. Pa:
    14 januari 2016
    Hi supergirl, supertof verslag! super veel xxx-jes van mams
  3. Oom Frenk van der Zee:
    15 januari 2016
    Hoi Rebecca het was weer leuk om te lezen.
    Veel plezier in Australië!
    Groet, oom Frenk.
  4. Els visser:
    15 januari 2016
    Hoi Rebecca,
    Weer zo'n mooi reisverslag. Wat onderneem je toch prachtige dingen. Erg leuk. Hoe je praat schrijf je ook. Heel beeldend . Ik geniet er van. Veel liefs van buur Els
  5. Tante Mariëtte:
    21 februari 2016
    Hoi Lieve Rebecca,

Even je verslag van achter naar voren gelezen. Super verhaal en vertel straks thuis maar eens hoe groot die walrussen waren en tot horens.

Liefs tante Mariëtte