Taupo, Auckland kerstdagen!!!!

26 februari 2016 - Sydney, Australië

Dit is mijn laatste verhaal vanuit NZ. Opweg naar Taupo dus. Na een prachtige rit door de heuvels kwamen we aan in Taupo. Taupo is gelegen aan een meer. Eee  niet super grote stad,  maar toch wel druk, omdat er veel spectaculaire activiteiten te dle doen zijn. Ik had mij  hostel al geboekt en die hebben mij van de bushalte opgehaald.  Ik kreeg ee  kamer toegewezen en heb mij gesetteld. Daarna boodschappen gehaan, want dat moet ook gebeuren.  De volgende dag had ik een afspraak bjj een lodge.  Hier had ik een proefdagje, maar uiteindelijk hadden ze mij toch niet nodig. Nou dat schiet niet echt op aangezien ik nagenoeg geen geld had. Na een en ondertussen alle restaurants en bars afgeweest om mijn cv af te geven had ik nog geen werk. Gelukkige kon ik schoonmaken in het hostel waardoor ik geen accommodatie hoefde te betalen. En toen kwam er toch nog een baantje op mijn pad. Voor 3 uur en er 4 keer in de week afwassen bij een afhaal restaurant.  Dat was teminste iets.  De rsst van de dagen heb ik vooral in het hostel doorgebracht met Howie en Adrian die in het hostel leefde. Howie heeft mij geleerd hoe je pool moezt spelen, dus ik ben nu echt een pro. Een super leuk spelletje is het ook eigenlijk. Net buiten Taupo op een uur lopen heb je een super overweldigende waterval.  De Huka falls. De wandeltocht er naartoe is al echt super. Langs een warmwaterbron, over helvels met een afgronden de rivier in. Bij de Huka falls word er stroom opgewekt en dat is ook wel te begrijpen. Wat een geweld. Ik dacht toen ik de naam hoofde het zal wel een lieflijk watervalletje zijn. Maar niet dus. Je kon het gebulder van een afstand al horen. Op de terugweg een stop gemaakt om fish en chips te halen wat ik tot dus ver nog niet had gehad. Super lekker voor de liefhebbers het was bluecod fish. Ga me niet vragen wat dat in het Nederlands is.
14 dec ging iķ een van de mooiste  nz dagtochten lopen. Vroeg opstaan want de bus zou mij om 6 uur ophalen.  Nadat we iedereen verzameld hadden in Taupo gkngen we opweg naar Tongariro Nationaal park. Voor de mensen die niet weten wat voor park dit is. Het is een park met nog actieve vulkanen. Laatste uitbarsting met was in 2012. Het was een uurtje rijden en we waren om 7:15 aan de start. Nog ff wat formulieren invullen voor als je verdwaalde enz. Om 7:30 begon mijn tocht. Heet was vrij bewolkt en daardoor fris. Het eerste stuk was vooral langs het beekje die van de warmwaterbron kwam. Ik was niet de enige die die dag besloten had om te gaan wandelen. Na 1 uur kwam ik aan de voet van de eerste klim. Hier kon je nog voor de laatste keer naar de wc tot dat me aan de andere kant van de vulkanen was. Dus iedereen stond te wachten.  Nog ff extra energie naar binnen gewerkt en toen gegon de klim. Nou dn dat is niet niks. Het pad was gelukkig wel goed begaanbaar en er waren veel trappen wat het wel makkelijker maakte op sommige stukken, maar soms ook niet en was het best zwaar. Gewoon rustig aan doen en vooral genieten van het prachtige uitzicht wat je had. Ondertussen was het al wel een beetje aan het opklaren, maar nog steeds wel bewolkt. Omdat het vulkanisch landschap is, is er nagenoeg geen begroeiing. Wel wat struiken enzo, maar je hebt toch het gevoel dat je op de maan loopt ofzo. Toen ik na 1,5 uur klimmen eindelijk op de top was kon ik nog even genieten van het rare vlakke, soms een rots van waar je denkt hoe komt dat daar nou, uitzicht wat ik toen had over de central carter. (dit is eigenlijk  het gedeelte wat eerst vol komt te staan met lava tot dat het de berg afglijdt. Hier is dus nog niet het gat naar het midden van de aarde) Maar goed ik was net begonnen om de central crater over te steken toen er een mist/nevel/wolk over de rand kwam en je bijna geen hand meer voor ogen zag. Een heel misterieus gevoel gaf dat. Na nog eens een half uur was ik  aan de andere kant. Hier was het craterlake. Waar ik vermoed de lava uit zou komen. Hier ff uitgerust en mijn batterij weer wat opgeladen met een banaan, musliereep en water. Nu begon ik aan de 2e klim. Niet zoland6als de eerste, maar minstens zo stijl als het niet stijler was. Halve wege van hier kon je nu ook de ander kant zien va  de berg en vallei. Dit was juiste heel erg begroeid en was mider grillig. Na wat foto's weer verder, nu werd het nog slijler en glad  hier was zelfs nog een beetje ijs. En er was een stuk waar je zelfs een touw moest gebruiken. En nog leek het wel dat sommige de berg oprende.  Op de top heb ik een grote pauze genomen van 45 min. Lekker van het uitzicht benoten en het zonnetje want die was inmiddels ook lekker aan het schijnen. Nu nog een laatste klim en ik was op het hoogste punt. 2,2km hoog als ik het goed heb. Vanaf hier kon je de redcrater heel goed zien. En ja hij was ook echt rood. Vanaf hier kon je de bleu lake's al zien. Nu begon ik aan een hele uitdagende afdaling. Het was namelijk grind en los zand en super stijl.  Dit zorde ervoor dat je een soort van glijdend en onder het genot van rottende eieren lucht naar beneden moest zien te komen. De meren waar je toen bij kwam waren blauw in het midden en geel aan de rand en heel, heel er warm. De stoom kwam er vanaf. Dit snel voorbij want de lucht was niet te harden. Nu moest ik nog een laatste keer omhoog voordat ik de lange weg naar beneden mocht gaan maken, waarvan een groot deel door het bos was, wat wel fijn was omdat het super warm was geworden.  De laatste 6 km waren echt heel zwaar. Mijn knieën waren vol in protest en ik had al 2 grote blaren op mijn hielen. Maar ik ben wel super blij dat ik het gedaan heb. En ik wss uiteindelijk mooi optijd om de bus terug te halen naar mijn hostel.
19 dec hebben we met de vaste crew van Berkenhoff lodge al een vervroegd bbq kerstdiner gehad. En 21 dec ben ik naar wahi beach waar ik een paar toffe dagen met Pieter-Jans,  Ingeborg, Geeske en Tjalle heb gehad. We hebben een prachtige wandeling gemaakt in een oude mijn. Gezwommen in  een wilde zee met Tjalle en een musje gered die vervroegd probeerde uit te vliegen. Ook hebben we nog een stadje ik geloof dat het katikati heette maar dat weet ik niet meer zeker bezocht. Op 24 dec naar Auckland afgereisd. Hier heb ik 2 weken bij Susan, Willie en de meiden gelogeerd en een geweldige tijd gehad. Het begon al met kerstavond eerst een simpele maar lekkere maaltijd en toen naar de kerk. De kerkdienst was super leuk en verassend. Er was een live band een goede spreker die mij echt in  het hart raakte. Toen we nog 10 sec hadden voor het 12 uur was werd er afgeteld en iedereen wenste elkaar een goede kerst toe. Dit vond ik heel bijzonder dat het zo gebeurde. De volgende dag hadden we movietime en in de avond kerst bbq bij de familie van Susan. Super lekker gegeten en veel nieuwe mensen ontmoet. Ook heb ik cadeautje gekregen. Douche en showergel  van nz producten, een lekker geurtje, een geurkaars, een tas en een cadeau kaart. Kortom goed verwend. Het was wel raar kerst in de zomer en zonden familie, maar ik voelde mij wel thuis. Ik was wel super moe aan het eind  van de dag. Veel lieve mensen, maar die maken ook heel veel lawaai waardoor ik veel moeite moest doen om een gesprek te voeren zoals gewoonlijk. De volgende dag was het heet 2e kerstdag, want dat kennen ze hier niet. Dat is weer zoiets raars van nl. Ze hebben hier wel boxingday, en dan ik alles, maar dan ook alles in de uitverkoop en wil je absoluut niet in de stad zijn. In de avond zijn we bij de familie van Willie geweest ook hier werd ik warm ontvangen. Weer heerlijk gegeten. De rest van de weken hebben we vooral rustig aangedaan,  veel films gekeken. We zij n nog wel een dagje weggeweest en hebben susan en Willie mij de omgeving  van Auckland laten zien. Eerst een wandeling in het bos. En toen zijn we naar de kust gereden om te zwemmen. Er was alleen 1 probleem  het zand was zwart en de zon scheen. Nou 1 en 1 is 2 het was super heet. Gelukkig waren Willie en ik zo slim om onze schoenen aan te houden, maar Susan en de meiden waren aan het struggelen om in überhaupt de duin over te komen. Ze hadden hier wel een prachtig uitzicht,  maar het was een van de gevaarlijkste stranden bij Auckland. Wel heel spectaculair met al die golven. Na ff lekker te zijn afgekoeld snel terug want we gingen nog naar de kerk. Weer een bijzondere dienst. Hierna nog fish en chips gegeten aan het strand en van de zonsondergang genoten. Ook ben ik nog dagen naar Eliis, een Nederlandse die hier woont en een katten opvang runt, wat zeker rond de feestdagen vol zit. Zij heeft mij veel tips gegeven. Ik he  haar 2 dagen geholen. Ook hebben we een mooie strand wandeling gemaakt en zijn we  naar een Dutch shop geweest waar ik oliebollen mix heb gekocht. Weer terug in Auckland heb ik oliebollen gemaakt die ze erg lekker vonden. In de avond zijn we naar de vuurwerkshow geweest van de sky tower. Nou dat was niet zo spectaculaire als je het vuurwerk in nl gewend bent. 3 jan ging ik weer terug naar Taupo omdat ik daar werk had gevonden wat niet gemakkelijk ging, maar net voordat ik vertrok kreeg ik een sms van een italiaans restaurant waar ik helemaal mijn cv niet had afgegeven of ik nog werk zocht voor jan en feb. En ja dat zocht ik dus kon ik daar 4 jan beginnen. Ook had ik een  baan in de ochtend gevonden maar daar was ik na een week al weer niet meer nodig zonder reden. Maar goed gelukkig kon ik weer bij berkenhoff schoonmaken en gaf de shefkok Morris en Addy mij zoveel mogelijk uren. Ondertussen ben ik de snelste pizza bakker geworden die jullie kennen. Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad at Tomi's in Taupo en he  dan ook weer heel veel nieuwe dingen geleerd. 20 feb was het voor mij tijd om afscheid te nemen van de crew in Berkenhoff en Tomi's. Want ik zou nog 4 dagen in Auckland verblijven voordat in een nieuw avontuur tegemoet ging. Maar eerst nog met de bus naar Taupo wat niet gemakkelijk was de bus kwam met 1 uur vertraging aan. Uiteindelijk kwam ik 8:30 aan in Auckland en zat mijn laatste busreis met Intercity erop. 21 feb zijn we eerst naar de kerk geweest en daarna ben ik afgezet bij het sealife aquarium.  Wat super klein is, maar wel goed opgezet voor de kleine kinderen.  Verder ben ik nog de stad in geweest. 23 feb was mijn laatste avond in nz en ben ik uit ete  genomen door Willie en de meiden. Woensdag 24feb was het dan echt zover, tas inpakken nog skypen met pa en ma en om 4:30 afscheid genomen Nala(hond) en de meiden  want die moesten huiswerk maken.  Susan en Willie hebben mij naar het vliegveld gebracht.Tas inchecken, formulier invullen, een laatste omhelzing en foto en daar ging ik dan doorde douane op naar het vliegtuig. Mijn handbage werd er tussen uitgehaald nadat die door de scenner was geweest en ik dacht he why??? Bleek dat ik mij  camping bestek was vergeten eruit te halen, maar gelukkig was het mes niet te groot en kon ik weer verder. Nog een halfuurtje wachten en mijn vlucht zou vertrekken, maar dat werd verlengd met 45min. Toe  het da  uiteindelijk zover was het vliegtuig in en was het echt tijd om vaarwel te zeggen tegen een geweldig land, met awesome people and nature. Wat ga ik dat relexte leventje missen. Maar ik ga terug dat is zeker. Bye bye  NZ I will miss you. En daar ging het vliegtuig op naar Australië!!!!!