Christchurch

8 november 2015 - Te Anau - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Vanuit Maheno met de Intercity bus nog naar Christchurts. Dit was een geweldig mooie tocht met prachtig uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. Dit had ik op de heenweg niet kunnen zien omdat we toen in het donker reden. In Christchurts aangekomen eerst ingecheckt bij het hostel, en toen naar de I-Site om alvast wat activiteiten te boeken. Dat beloofde een hele leuke week te worden. Maandag eerst een beetje uitslapen wat totaal niet lukte omdat ik nog zo in het ritme zat van 7 uur opstaan, maar goed na honderd keer weer omgedraaid te zijn maar uit mijn bed voor een ontbijt. Om 11:30 ging ik mee met de Rebuilt tour door ChCh (Christchurts). Wou wat was dit leerzaam en echt ongelofelijk raar ook. Als je door de stad loop/rijd is het een grote bouwput, het is moeilijk voor te stellen dat in 2012 er een grote aardbeving is geweest en die zoveel schade kan aanrichten.  En eigenlijk zijn het er 2 geweest. De eerste in februari was ver buiten de stad die wel degelijk goed gevoelt werd en de gebouwen eigenlijk zwak hebben gemaakt. Ze waren nog wel sterk genoeg om gewoon in te leven en te werken. Maar als dan in september weer een aardbeving komt en nu een stuk dichterbij hebben veel gebouwen het begeven. 1 daarvan was de TV toren. Deze is gewoon ingestort en er brak direct een grote brand uit. dit heeft de meeste levens gekost 165. Na de beving hebben mensen 4 weken zonder stroom, water uit de kraan en voedsel moeten leven want alles maar dan ook echt alles was dicht. De bewoners kregen overlevingspakketen van het rode kruis om te overleven. Daarna ben ik naar Northland shopping mall geweest. Bootschappen gedaan dn de film Everest gekeken.  Als je nog eens een goede en mooie film  wilt zien kijk dan die film. Dinsdag kon ik eerst een beetje uitslapen. In de middag ging ik naar een wildlife park waar ze ook een maoridorpje hadden. Eerst zelf rondkijken in het park, toen een kiwitour. Super interessant nog in mijn oor gebeten door een kaka. Daarna een Maori experiens. Suoer leuk om dat ook een keer mee te maken. We mochten ook een dans meedoen, wat totaal niet lukte maar het was wel super grappig.  Hierna hebben we een overheerlijke maori maaltijd gehad. Sweet potato soep als voorgerecht,  daarna drie soorten vlees en gerookte/stoomde groente als hoofdgerecht en ijs met nog iets wat ik niet kon plaatsen,  maar wel super lekker was als nagerecht. Na dit alles wer terug gebracht naar het hostel. Op tijd naar bed want de volgende dag ging ik iets super cools doen. Ik kon met een bus mee naar Akaora harber, de tochter naartoe was al echt fantastisch.  Op het hoogste punt hadden we een prachtig uitzicht over de haven de stad. Nu was het nog 30 min rijden. In de stad aangekomen heeft de busdriver ons het een en ander laten zien en ons daarna afgezet bij pier. Nu inchecken en een whetsuit aantrekken. kunnen jullie al raden wat het is??? Zwemmen met de kleinste dolfijn ter wereld (Hector dolfijn) stond op het programma. Eenmaal alles aan een instructie gekregen en toen op de boot naar open zee. Dit was al awesome, tussen de bergen door op de neus van de boot, haren in de wind, geweldig. Bij openzee opzoek naar de dolfijn. Al gauw vodnen we 2 dolfijnen die hël erg druk waren met eten zoeken dat ze niet echt geïnteresseerd waren in ons. Dan maar weer verder varwn. Na een nalf uur hadden we weer wen groepje gevonden. Deze waren heel nieuwsgierig,  dus snel het water in. Gopro aan en filmen maar. Ze kwamen opeens van alle kanten,  en super dichtbij ook echt een geweldige ervaring.  Na een 45 min weer op de boot om terug te gaan. Terug aan wal eerst een heel gehannins om mij  whetsuit uit te krijgen. Daarna een lekkere warme douche genomen.  Kleertjes weer aan en nog even wat eten. En toen weeer terug naar Christchurch. Dit was een top dag. Next day was een rustdag. Vrijdag ben ik naar het Antartic Museum geweest. Dit is  echt een super leuk en interessant museum.  Ze hebben een kamer helemaal nagemaakt, met een storm, met gevoels temperatuur  van min 40 graden brrr. Een 4D presentatie en heel veel feitjes en weetjes. Ook kun je met een hanglung ride mee. Zaterdag lekker in de stad rondgezworven.  Zondag een auto gehuurd en naar een hele grote en gezellige farmers market geweest. Hierna ben ik naar het Air Force museum geweest waar ik en behinde the scenes tour heb gehaad. Super interessant. Gezien hoe ze oude vkiegtuigen en helikopter opknappen of hoe en waar ze gebruikt werden. Next day ging ik naar wildlife park arona. Super groot, veel ruimte voor de dieren. Hier heb ik een leeuwen encounter gedaaan. Dit houd in dat je op een truck aaar een kooi omheen is gebouwd het verblijf van de leeuwen ingaat.  Dit was geweldig. Ze kregen eten en klommen op de kooi of sprongen tegen de kooi aan. Super mooi om ze van zo dicht bij te zien. Tijdens dat ze gevoerd worden checken de verzorgers of de leeuwen gezond zijn en hun niks mankeert. Weer terug in het hostel, mijn tas inpakken en al vast in de auto leggen zodat ik morgen alleen maar hoef te ontbijten en zo de auto in kan springen om die weer terug te brengen. Het was nog wel ff stressen omdat ik geen benzine pomp kon vinden. Me zou denken met al die return plekken voor auto en campers moet er wel een zijn. Nou ik kon hem niet vinden. Toen zag ik een tankauto,  die gevolgd en ja hoor verscholen in een hoek van het terrein was het benzinestation. Snel tanken en de auto terug brengen. Het verhuurbedrijf bracbt mij daarna naar het vliegveld waar ik moest wachten op de STRAY  waar ik mee zou gaan reizen over het zuider eiland.

1. Els visser:
    9 november 2015
    Hoi Rebecca, wat maak je toch een leuke en prachtige dingen mee.
    Je beschrijft het allemaal zo leuk. Ik kijk echt over je schouders mee en geniet ook. hartelijke groetjes en tot je volgende verhaal.Els
  2. Pa:
    9 november 2015
    Erg leuk verhaal, het plezier en de verwondering is voelbaar. Dikke knuffel X
  3. Wilma en Bert:
    9 november 2015
    Leuk hoor, Rebecca, om je verhalen te lezen. Wat maak jij veel mee zeg :) Hartelijke groeten van ons.
  4. Pa:
    9 november 2015
    heel erg fijn om weer eens wat te lezen.
    net of ik er een beetje bij ben.
    Kus van je pappie.
  5. Arie en janneke:
    10 november 2015
    Lieve Rebecca, Wat een belevenis, met de dolfijnen in het water. Wat ben je een heerlijke avonturier. Heerlijk lekker genieten nu van je welverdiende vakantie. Dikke kus van ons.
  6. Hillie:
    10 november 2015
    Hoi Rebecca, Je bent wel lekker bezig ! Af en toe een rustdag lijkt me dan wel fijn! Je kunt mooi vertellen "By the way! "Liefs Hillie
  7. Oom Frenk van der Zee:
    11 november 2015
    Hey Rebecca, leuk weer een verhaal van je te lezen. Ben benieuwd naar je verdere "adventures". Groetjes uit Halsteren.
  8. Wilma Bremmer:
    11 november 2015
    Ha Rebecca,
    Heel leuk om je verhaal weer te lezen, je maakt aardig wat mee,
    top ervaringen ! warme groetjes Bertus en WIlma
  9. José:
    12 november 2015
    Er is een schrijfster aan je verloren gegaan ..... zeggen ze dan. Maar dat kan nog! Ik vind het echt de moeite waard om over al je belevenissen te lezen. Groetjes, José.