Oamaru/Maheno.

8 oktober 2015 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

27 september. Ja al weer een verhaal. Ik zit nu in de bus opweg naar Christchurch. Vanaf vandaag ga ik een groot avontuur tegemoet met heel veel nieuwe ervaringen. Het reizen gaat nu echt  beginnen!!!!! Maar eerst mijn  geweldige ervaringen in  Maheno. Ik zal beginnen bij de aankomst in  Oamaru. Ik stapte de bus uit en het eerste wat mij opviel was dat het een stuk kouder was dan in Christchurch.  Olga heeft mij opgehaald en toen zijn we naar Maheno gereden ongeveer 20 min naar Denudin. Het was al pikke donker dus ik had geen idee hoe de omgeving eruit zag. In het huis aangekomen eerst kennis gemaakt met de kinderen en Tjarko en lekker eten.  Ik zou in de caravan verblijven en heb dan ook mijn plekje opgezocht en ben lekker gaan slapen. De volgende ochtend heb ik eerst een half uur met open mond naar het uitzicht gestaard.  Wow zo mooi hier. Direct wat foto's gemaakt. Ook heb ik kennis gemaakt met Megan en de eerste kalfjes.  Er was een kalfje ontsnapt die probeerde ik te pakken, maar ze wou niet komen totdat Megan Mollie riep rende het kalfje zowat in de armen. Dit was het eerste kalfje wat geboren was dus daarom had het een naam. In de middag al een ritje op het paard gemaakt., dat was inmiddels ook al weer een tijdje geleden. Volgende dag vroeg op om mijn  eerste werkdag te beginnen.  De eeste paar dagen was het nog wel redelijk rustig. De eeste 3 dagen heb ik samen met Anna gewerkt. Er moesten wat omheining weggehaald worden omdat de weilanden op nieuwe ingedeeld zouden worden. Verder moesten wij de koeien een bracke geven. Bracke wil zeggen een beetje meer gras, ze krijgen namelijk niet in 1 keer het hele weiland. Aan het eind van de week was ik samen met Anna alleen op de boerderij.  Wij gingen dan ook samen de koeien checken of ze geen kalfje hadden gekregen. De koeien kende mij  nog niet zo goed en waren dan ook beel nieuwsgierig. Ik liep dan  rustig door de kudde heen en de koeien gingen dan aan de kant, maar als ik ze voorbij was liepen ze al springend achter mij aan. Als ik mij dan omdraaide keken ze mij aan van wij deden niks hoor. Na een week ging ik dan ook echt met de koeien werken. Dit hield in dat we met een kalfjes trailer achter een quad, kalfjes bij hun  moeders gingen weghalen en dan de koeien die gekalfd hadden naar de melkschuur brengen. Sommige koeien zijn het er niet mee eens dat hun kalf wordt afgepakt en die rennen dan  ook achter de kalftrailer aan. Eerst mocht ik nog niet op de quad reiden  maar na 3 weken lopen een hele goede conditie gekregen te hebben, werd mij uitgelegd hoe alles werk en mocht ik ook op de quad rijden. Supervet!!! In de 3e week zijn er 2 werknemers weggegaan, waardoor wij het in en keer heel druk kregen. Ik had al een paar keer kalfjes gevoerd, Megan en Olga voden dat zo goed gaan dat ik de fulltime kalfjes voerder en verzorger ben geworden. Ik kon er in de eerste paar dagen nog gewoon dingen naast doen. Zoals met de paarden trailer naar de runoff om koe en kalf op te halen. Soms ging dat heel snel, maar soms duurde het ook wel een uur om moeders in de trailer te krijgen. met dit soort werkzaamheden heb ik veel met Magen samen gewerkt. Wij konden het erg goed met elkaar vinden. Het werd al snel drukker met meer kalfjes. we hadden op een gegeven moment echt een piek dat heel veel koeien gingen kalven. Super leuk maar ook wel echt een uitdaging. Alle nieuwe kalfjes moesten leren drinken aan de feeders. Meestal ging dat heel makkelijk, ik had daar zo mijn trucjes voor. 2 keer met de kregen ze met de fles en dan moesten ze toch echt aan de feeder drinken. Als ze echt niet wouden dan kregen ze nog een keer met de fles. De dames leren over het algemeen veel sneller dan de Boys, want wat kunnen die voor problemen zorgen zeg. Zo ongelofelijk dom of gewoon echt niet willen drinken. Gelukkig gingen die na 4 dagen weg zodat ik meer tijd kon besteden aan de meisjes. Toen de kalfjes eenmaal doorkregen dat als ik kwam ze gevoerd zouden worden, werden ze erg opdringerig. Mijn overal was dan ook iedere keer zeiknat van de melk die door de kalfjes over de emmers werd gegooid omdat ze zo enthousiast waren. Ook kunnen kalfjes echt overal aan sabbelen. Als je voorover staat met een nieuw kalfje tussen je benen zitten ze weer aan je haar te trekken of je krijgt een lekkere natte neus in je gezicht geduwd. HEERLIJK.  Als de dames wat ouder worden zijn ze ook steeds slimmer. Soms waren ze uitgebroken en dan kon ik ze weer vangen, wat behoorlijk lastig was omdat ze het wel heel erg leuk vonden buiten. Gelukkig hadden ze meestal wel honger en kon ik ze al sabbelend aan mijn hand weer terug krijgen in hun hok. Ook gelukkig voor de kalfjes mochten de oudste al snel naar buiten. Wat een leuk gezicht is dat. eerst waren ze heel afwachtend van he mogen we nu wel naar buiten. toen ze eenmaal allemaal buiten waren waren ze aan het rennen springen, soms vloog er een uit de bocht en die lag dan weer op zijn snufferd van he wat gebeurde er? Als ik een  vrij ben ik vooral naar Oamaru geweest en heb ik lekker in de stad rondgewandeld. Ook ben ik 2 dagen naar Denudin geweest. Wat een leuke stad is dat zeg. Als je aankomt zie je meteen het meest gefotografeerde station van NZ. Echt super mooi. Toen ben ik naar de I-Site geweest en heb ik een tour geboekt voor dezelfde avond om naar de Bleu Penguin (Werelds kleinste pinguin ) kolonie te gaan. Dit was super leuk. We moesrem eerst een uurtje rijden.  We gingen op de heenweg over de heuvels. Toen we op  het hoogste punr warwn hadden we een geweldig uitzicht over Denudin. Snel qat mooie foto's gemaakt en weer door. Toen we op de bestemming kwamen waar we de pinguïns  aan land zouden zien komen, zagen we eerst een albatros vliegen. Wat zijn die beesten groot super mooi, het lijkt wel of ze zweven.  We moesten toe  nog 1 uur wachten, de pinguïns zou de en pas om half 7  aankomen. Toen het zover was eert 10 min naar het strand lopen. Hier hadden ze een platform gebouwd met gedimdt licht zodat de pinguïns niet verblind zouden worden, maar wij zewel goed konden  zien. Eerst kwamen ze1 voor 1, maar later ,wamen ze ook met groepjes teglijk. Uiteindelijk zij  er 80 pinguïns aangekomen om re overnachten in de duinen.  Toen we terug liepen en we ongevër halverwege waren  zag ik iets bewegen voor mij  voeten. Ik keek nog ens goed en toen zag ik dat er een pinguin mij heel geïnteresseerd zat aan te staren. Terug in de stad wat gegeten en nog een filmpje gekeken.  De volgende dag vroeg op staan om naar de chocolade fabriek van NZ te gaan en een rondleiding te krijgen. Super leuk om dat eens te zien. Mook ben ik er achter dat wij als Nederlanders de meeste chocolade per jaar eten maarliefst 14 kilo. Hierna nog wat rondgezworven in de stad. Toen weer terug gegaan naar Maheno. Mijn laatste 2 weken gingen toen in. Dit ging dan ook heel snel. In deze 2 weken had ik al een beetje een planning gemaakt hoe en wat ik allemaal  nog wou doen. Ik heb uiteindelijk gekozen om een rondreis te doen met STRAY bustours. In mijn laatste week had ik nog het vervelende nieuws dan onze trouwe viervoeter Sara er niet meer was. Ze hebben haar moeten laten inslapen. UIteindelijk zondag 27 september vertrokken naar Christchurts. Ik heb een hele mooie en leerzame tijd gehad in Maheno, maar nu is het tijd om al mijn verdiende geld goed te gaan besteden.

1. Mathijs & Kyra:
    8 oktober 2015
    Heeeu,
    Leuk verhaal weer. Wij kijken uit naar je volgende verhalen!! X
  2. Alie Zantingh:
    8 oktober 2015
    Wat geweldig allemaal. Dit is al super en dan moet je echte feestje nog beginnen!!!! Geniet geniet geniet!!!! En dikke knuffel uit Elim.
  3. Oom Frenk van der Zee:
    9 oktober 2015
    Hoi Rebecca,
    leuk weer een verhaal van je te lezen, dit keer over koetjes en kalfjes. Nou, veel plezier met reizen verder. Groet!
  4. Addy:
    10 oktober 2015
    Hoi Rebecca,
    Prachtig verhaal weer!
    Ben al weer benieuwd naar het volgende...
    Liefs uit Middelburg,
    AddyXX
  5. Arie en janneke:
    11 oktober 2015
    Lieve Rebecca, Zo te lezen heb je daar knoeperdhard gewerkt. De koeien en kalfjes is echt jou wereld zo te lezen. Hoe enthousiast je daar over kunt vertellen. Fantastisch gewoon.
    Nu gaan genieten van je welverdiende vakantie. Van pa begrepen dat je veel geld had gespaard om nu rond te kunnen trekken. Ga er van genieten, het is je van harte gegund. Heel veel plezier. Lieve groeten van ons.
  6. Annemiek:
    4 november 2015
    Leuk Rebecca, zo herkenbaar allemaal. Heerlijk om met die kalfjes te werken. Nieuw Zeeland is zo gaaf ! Ik ga er graag nog een keer naar toe. geniet van je prachtige avontuur !