Wellington, overtocht en Blenheim.

11 mei 2015 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven. Ondertussen is er heel wat gebeurt. Na de laatste paar dagen werken bij Tekoha heb ik besloten om eersst nog wat te werken. Dit zou mogelijk zijn in Blenheim op het zuider eiland. Ik had al wat rond geneus op Google, toen mams met een heel leuk hostel aan kwam zetten. Ik gelijk een mailtje gestuurd en ja hoor ik kon komen er is genoeg plek en het werk in de wijngaarden begint ook binnenkort. Op naar Blenheim dus. Eerst met de bus  naar Wellington. Een super mooie rit door de heuvels, langs een rivier je kijkt zo de afgrond in. Je moet ook niet wagenziek zijn want er waren een heleboel bochten. En de weg is ook niey zoals in nederland. De laatste  30km waren langs de zee. Echt geweldig!!! In Wellington  aangekomen eerst maar naar de I-Site om accommodatie te regelen en mijn overtocht te boeken. Dat was heel gemakkelijk. Ik kon niet de volgende dag varen, dus zondag 3 mei stond de overtocht gepland. Dat betekende dat ik 1 dag in Wellington zou zijn. Geen probleem want het is een hele sfeervolle stad. Na alles rond te hebben bij de I-Site op naar mijn hostel. Mijn rugzak dumpen en ff uitrusten. 1 ding weet ik wel de volgende keer neem ik en bus en ga ik niet lopen. Moest van het treinstation helemaal naar de andere kant van het centrum, daar had ik mij een beetje op verkeken. Maar goed na wat rust er maar even op uit. Dit was vrijdag middag en avond. Allemaal jongeren die van school naar huis liepen (in uniform). Veel jongeren en een hele gezellige sfeer in de stad. Maar optijd gaan slapen zodat ik de volgende dag genoeg tijd heb op wat leuks te doen. Zaterdagochtend eerst een lekker broodje en een kop koffie gehaald en opgegeten aan het water. Er was een groot brandweer event. Brandweerlieden van heel New Zealand moesten een heel zwaar parcours afleggen. Ik doe ze het in ieder geval niet na. Hier even gekeken te hebben ben ik opzoek gegaan naar de zaterdagmark. Die vond plaats in een parkeergarage. Super idee. Allemaal hele  leuke kleine kraampjes met verschillende koopwaar.  Van kleding tot sieraden en lampenkappen. Echt hele mooie dingen waren daar te koop (onthouden voor de terugweg). Daarna wat in de stad rondgezworven, Wellington is groot en om alles te zien moet je er langer verblijven dan ik deed, maar dat komt nog wel later in het jaar, wanneer het minder winderig is en warmer. Als laatste Cubastreat bezocht waar en nightmarket was met vooral tentjes waar je wat kon eten. Dit heb ik dus ook gedaan. Wat ik precies heb gegeten weet ik niet maar het was delicious. Zondagochtend om 6 uur opgestaan om om 7 uur de bus naar de veerboot te nemen. Je moet 45 min van tevoren je bagage inchecken. (Vertrektijd 8:45 am). Daarna heb ik ontbeten in de terminal. 8:30 am konden we de boot op. Op naar een nieuw avontuur. Je vaart eerst ongeveer 20 min nog in de baai en zie je Wellington steeds kleiner worden. Toen we eenmaal de baai uitwaren merkte je goed dat we op open zee zaten. Op en neer op en neer, lekker zonnetje, dan val je zo in slaap. Na 30 min werd ik wakker en kon je het zuider eiland al zien liggen. Langzaam kropen we dichterbij. Dan moet de kapitein ff zijn hoofd erbij houden want je kan maar op 1 manier bij Picton komen via een hele smalle vaargeul. Aan weerszijden rotsblokken die uit de zee steken. Prachtige foto's levert dat op. En dan vaar je 40 min tussen de fjorden door. Beautiful!!!!!! Bijna bij Picton aangekomen land er nog ff een watervliegtuig voor ons. In de terminal wachten op bagage en dan nog  30 min met de bus naar Blenheim. Nu ben ik hier inmiddels al weer een week en heb het erg naar mijn zin. Mooie hevel achtige omgeving. Leuke en aardige mensen, vrij rustig nog maar er komt verandering in. Het druivenpluk seizoen begint binnenkort. Ik kan in het hotel schoonmaken voor gratis accommodatie.  Misschien kan ik volgende week beginnen in een restaurant als jawel kichenhand, of ga ook in de druivenpluk. Nu ik dit schrijf regent het al de hele dag. Yuka ( Japanse kamergenoot die zo naar het werk moet) komt de huiskamer binnen  en roept "it it is crazy outside". En crazy is het. Waarschijnlijk de hele week regen en storm. En oja the English language is very easy.  Zijn al die uren Engels toch nog ergens goed voor geweest. Ps foto's komen later. See you later.

1. Mathijs & Kyra:
    Heee grote zus,

Wat leuk om te horen allemaal.. Topper. Je zag er goed en vrolijk uit op de Skype en wat een ervaringen allemaal, wat je verteld echt super.
  2. Alie Zantingh:
    11 mei 2015
    Sounds in your having fun!! Leuk hoor en tja kitchen hand? Net of je nooit uit Zwolle bent weggeweest hihi. En wat ben je een oude ritselaar effe vrij kost en inwoning regelen voor wat schoonmaken. Mens je kunt er straks nog een half reizen achteraan plakken om Lambert uitgespaarde en verdiende geld op te maken. Ik wacht zeer zeker op de foto's en dank je wel voor die mooie verhalen. Ik smul elke keer als ik ze lees en de foto's zie. Dat land moet ik een keer zien!
  3. Alie Zantingh:
    11 mei 2015
    Lambert??? Gekke woord invulling van mijn tablet. Moet natuurlijk 'al het uitgespaarde geld' zijn sorry!
  4. Wilma en Bert:
    11 mei 2015
    Leuk hoor, Rebecca. Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Groetjes van ons allemaal.
  5. Addy:
    11 mei 2015
    Hoi lieve Rebecca, spannend al die verhalen. Ik vind het maar stoer. Leuk om je verhalen te lezen!.
    Veel succes en plezier gewenst uit Zeeland.
    Liefs,
    Addy
  6. Wilma Bremmer:
    11 mei 2015
    Leuk om te lezen je nieuwe reisverhalen, veel plezier en straks hard werken daar,
    groetjes Bertus en Wilma
  7. Arie en janneke:
    11 mei 2015
    Lieve Rebecca, geweldig om al jou berichten te lezen, lekker reizen en veel zien. Je pakt ook alles aan wat maar voorhanden is, geweldig, zo zie je veel en leert ook de mensen een beetje kennen. Blijf genieten. Lieve groeten van ons.
  8. Bertha:
    11 mei 2015
    Wat leuk om te lezen allemaal Rebecca. Jij hebt in één dag nog meer gezien in Wellington dan wij in drie! In elk geval andere dingen. Klinkt echt goed allemaal. De prachtige overtocht zie ik ook weer helemaal voor me zoals jij het beschrijft. Fijn dat het zo goed met je gaat!
  9. Anne Bootsma:
    Ha Rebecca,
    Leuk om je verhalen te lezen, ik word zelf ook meteen weer enthousiast om te gaan reizen! :)
    Lekker genieten daar! Doe leuke dingen, geniet van de prachtige natuur en veel plezier met alle mensen die je ontmoet! Dit wordt een jaar om nooit meer te vergeten!
    Groetjes,
    Anne Bootsma (Oranje Zwart)
  10. Jaap Zantingh:
    13 mei 2015
    Hallo Rebecca,
    Hierbij even een reactie van je oom, fijn dat het goed gaat, en mooi om te horen dat je vrij snel allerlei soorten werk kan krijgen.
    Ik ga zelf a.s. vrijdag met vakantie naar Portugal (Algarve) om te fietsen en gelukkig geheel verzorgd. gr. Ome Jaap
  11. Tante Mariëtte:
    17 mei 2015
    Hoi Lieve Rebecca,

Je bent dus je eerste oversteek aangegaan. Prachtig is het uitzicht geweest wanneer ik je verhaal zo lees. En je boft meid, met zo een moeder op de achtergrond, die je fantastische ideeën aandraag. Let wel, jij pakt ze op en onderneemt er actie op. Ben dus benieuwd waar je voor gekozen hebt, voor de druiven pluk of de helpende hand in de keuken. Je treft het ook dat je kunt schoonmaken tegen kosten voor "inwoning" een dak boven je hoofd en nog aanspraak ook, want je deelt je kamer met een andere reisgenote. Nu Rebecca, geniet van alles wat op je afkomt en je gaat vast nog hele mooie dingen zien en meemaken. Liefs tante Mariëtte
  12. Anneke Wijermars:
    20 mei 2015
    Dag Rebecca, leuk je verhaal te lezen. Route naar Wellington door de 'Hills' ken ik heel goed, ook de bochten. Wij hebben ze gereden met een 6-pers.camper! De vaart door Marlborough Sounds is inderdaad schitterend. Een prachtige mini-cruise.
    Als je later weer in Wellington bent, moet je beslist Te Papa (nat.museum) bezoeken, vooral afd. 'Awesome Forces' over aardbevingen, vulkanen en het ontstaan van NZ. Neem ook vanuit centrum kabelbaantje naar boven. Alles op loop afstand.
    Geniet van je tijd in Blenheim. Als je eens meer dagen vrij hebt, moet je beslist Abel Tasman National Maritime Park bij Marahau bezoeken (lange afstandswandelingen met hutten, maar ook in afzonderlijke etappes te lopen, in combinatie met boottaxi. Ook Nelson is een mooie stad.